donderdag, mei 29, 2008

Kalkar


Over Arnhem richting Duitsland. Als ik net de grens over ben en net lekker het gas opentrek roept de navigatie dat ik de autobaan moet verlaten. Een stukje binnendoor en er doemt iets van een industrieterrein op. Met een enorme koeltoren. Zit ik hier wel goed dit lijkt wel een kerncentrale! Klopt dat was het ook of zou het worden maar nu doet het dienst als pretpark.

Afgelopen zondag zijn we naar Kernwasser Wunderland in Kalkar geweest. Wunderland is een pretpark net over de grens in Duitsland in het omstreden plaatsje Kalkar. Het pretpark is gemaakt in en om de voormalige kerncentrale van Klakar.

We hebben hier een leuke dag gehad. Later thuis (waarom doe ik dat altijd achteraf??) heb ik mij eens verdiept in de geschiedenis van Kalkar.

In 1985 werd de kernreactor in het plaatsje Kalkar opgeleverd en was klaar om in bedrijf genomen te worden. Echter was de bouw van deze kweekreactor zeer omstreden. En is het plaatsje Kalkar in Nederland vooral bekend geworden door de vele protestmanifestaties. Door de vele protestacties en de alarmerende berichten over dit type kerncentrale (Kweekreactor, hierover later meer) is in 1991 uiteindelijk afgezien van ingebruikname van de centrale. Men was inmiddels 8 miljard (Duitse demarken, die dingen die ze daar gebruikte voor de euro) verder. Ook Nederland heeft hier veel geld in gestoken. De centrale zou ook een aansluiting krijgen op het Nederlandse net.

Nadat in 1991 uiteindelijk van ingebruikname afgezien was heeft de centrale een paar jaar te koop gestaan. Totdat zakenman “Hennie van der Most” de centrale opkocht en er een pretpark van maakte. Het is een all inclusief pretpark dat betekend na het betalen van de intree prijs mag je bijna overal in en zijn de drankjes, ijsje en het frietje gratis. Een bekent concept voor van der Most die immers ook eigenaar is van Preston palece (een all inclusief vreetschuur in Almelo waar ik al twee keer geweest ben).

Tijd om me eens te verdiepen in kernenergie. Later meer..


Geen opmerkingen: